Monet Türk Ressamlara Karşı

Sadık okuyucular hatırlar, Ekim ayında Monet'nin İstanbul ziyaretinden bahsetmiştim.
Aralık ayındaki İstanbul seyahatim esnasında sergiye gitme fırsatı buldum -"yarattım" demek daha doğru olur sanırım:-)-
Monet'nin empresyonizm (izlenimcilik) akımının  öncülerinden olduğunu düşünürsek, gerçekten görülmesi gereken bir sergi bu..

Sergi girişinde Monet'nin hayatının kronolojik sıralaması yapılırken, Fransa'nın yakın tarihine de ışık tutulmuş, gayet yerinde açıklamalar yapılmış, ben çok beğendim.

Monet şöleni bittikten sonra, alt katta "Bir Ülke Değişirken/Tanzimattan Cumhuriyete Türk Resmi" adlı sergi vardı. Sergi alanına ilk girdiğim andan itibaren gördüğüm manzara karşısında söyleyebileceğim tek şey: bü-yü-len-dim! 

İtiraf etmek gerekirse, bugüne dek Türk ressamlar benim pek ilgi alanıma girmiyordu...hatta geçtiğimiz senelerde Pera Müzesi'nde Osman Hamdi Bey'in Kaplumbağa Terbiyecisi'ni görmüş, sadece ebatı beni şaşırtmıştı (Louvre'daki Mona Lisa küçüklüğüyle beni ne kadar şaşırttıysa, Kaplumbağa Terbiyecisi de büyüklüğüyle beni o kadar şaşırttı, daha küçük ebatlarda birşey bekliyordum) ancak o gün Atlı Köşk'te gördüğüm Şeker Ahmed Paşa, Osman Hamdi Bey, Halil Paşa, Fikret Mualla, İbrahim Çallı, İzzet Ziya gibi ustaların resimlerini gördükçe hayranlıktan -bugüne dek keşfetmediğim için biraz da utanarak- ağzım açık kaldı. 

Sergi çıkışında aklıma düşen fikir hala değişmedi: yukarıda ismini bahsettiğim ressamlar Monet'den çok daha iyi benim gözümde..bilhassa Fikret Mualla ve İbrahim Çallı'nın resimlerine bayıldım...hatta sevgili kayınbiraderim ve eşi bana Çallı'nın "Manolyalı Natürmort"unun bir röprodüksiyonunu (aslında röprodüksiyon da sayılmaz, çünkü oldukça küçük bir ahşap tabakaya uygulanmış) hediye ettiler, aylardır asılmayan tablolarımız hala misafir odasında durakoysun, bu resmi hemen astık!:-)

Sanırım sonraki zamanlarda Fikret Mualla ve İbrahim Çallı hakkında ayrı birer yazı hazırlayacağım, beni çok etkilediler:-)

Eh bu kadar bahsetmişken, sergide gördüğüm birkaç resmi burada sizlerle paylaşmamak olmaz:-)

Önce evimin girişini süsleyen resim ile başlayayım:-)
İbrahim Çallı/ Manolyalı Natürmort
Fikret Mualla/ Sokak-Mavi
Hikmet Onat/ Beşiktaş'ta Kayıklar
Hoca Ali Rıza/ Manzara
İbrahim Çallı/ Hamakta Uzanmış Kadın
İzzet Ziya/ Deniz Kıyısında Kız
Nazmi Ziya Güran/ Şezlongda Pembeli Kadın
Osman Hamdi Bey/ Naile Hanım Portresi
Şeker Ahmed Paşa/ Ormanda Karaca

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Cam balkona perde ama nasıl?

Fırından öte: AGA

Evde kaç tuvaletiniz var?